Schema Markup چیست و چقدر بر سئو تاثیرگذار است
طرح Schema چیست؟
به طور کلی طرح یا Schema ، نشانه هایی به شمار میروند که توسط موتورهای جستجو قابل درک هستند و از آنها برای بهبود نمایش اطلاعات وبسایت شما در موتورهای جستجو استفاده می شود.
مجموعه ای از برچسب ها یا micro data وجود دارند که داده های ساخت یافته عنوان می شوند و شما می توانید آنها را به کد HTML قالب یا برگه یا نوشته ها و محصولاتتان اضافه کنید. این امر به شما اجازه می دهد تا اطلاعات اضافی را که می خواهید عنکبوت های موتورهای جستجو بخوانند و در بخش rich snippet خود نمایش دهند را اضافه کنید.
رایج ترین طرح های Schema
مقاله، کتاب، دوره آموزشی، رویداد، آگهی استخدام، اطلاعات کسب و کار محلی، محصول، شخص، دیدگاه، نرم افزار، سرویس و خدمات، دستورالعمل و ویدئو از جمله رایج ترین طرح های Schema هستند که با نشانه گذاری بهتر می توانید به شکلی متفاوت و عالی آنها را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنید.
چرا نشانه های Schema در وبسایت مهم است؟
همانطور که در بالا ذکر شد، یک نشانه گذاری خوب، موتورهای جستجو را با اطلاعات مناسب در مورد یک صفحه پر می کند. خزنده های موتورهای جستجو اغلب محتوای صفحه را می خوانند و آن را به همان ترتیب ذخیره می کنند. در حالی که یک طرح Schema به آنها معنی می دهد. در ادامه به چند دلیل که چرا نشانه گذاری های Schema برای یک وب سایت اهمیت دارد، می پردازیم:
۱- نشانه های Schema کمک می کنند تا موتورهای جستجو درک درستی از محتوای صفحه داشته باشند.
موتورهای جستجو اغلب محتوا را می خوانند و در پایگاه داده خود ذخیره می کنند. اما یک طرح Schema به آنچه خوانده اند معنی می دهد.
به عنوان مثال ۲۲۳۴۵۶۷۸-۰۲۱ ممکن است فقط تعدادی عدد باشد. اما زمانیکه به یک نشانه Schema اضافه می شود، موتورهای جستجو متوجه می شوند که آن یک شماره تلفن است.
با استفاده از اطلاعات اضافی مانند: جزئیات نویسنده، بررسی، توضیحات و … موتورهای جستجو تصویر بهتری از آنچه در صفحه وجود دارد، پیدا می کنند و این امر به رتبه بندی بالاتر در جهت یافتن کلمه کلیدی مرتبط تر کمک شایانی می کند.
۲- به شما کمک خواهد کرد تا CTR وب سایت خود را افزایش دهید.
اغلب کاربران تمایل دارند بر روی نتیجه ای که به نظرشان جذاب تر است، کلیک کنند. حتی اگر رتبه بندی بالایی نداشته باشید، یک تصویر غنی rich snippet که تصویری واضح از آنچه شما انجام می دهید و یا آنچه در صفحه شما وجود دارد، کاربران را جذب می کند تا بر روی آن کلیک کنند.
از جمله: امتیاز های ستاره دار، بررسی کاربران، توضیح خوب و .. به مردم کمک می کند تا بیشتر در مورد سایت شما بدانند.
۳- شما می توانید مخاطبان هدفمندتری را برای وب سایت خود داشته باشید.
اغلب افراد ممکن است چندان تمایلی به گشت زدن در وب سایت شما نداشته باشند. آنها زمان کمی صرف می کنند و بعد بدون اینکه کار خاصی انجام دهند از سایت شما خارج می شوند. اگر چه این امر باعث ترافیک شده اما نرخ خروج سریع از سایت شما را افزایش می دهد که یک امتیاز منفی سئو به شمار می رود.
در صورت به اشتراک گذاری اطلاعات لازم می توانید از افرادی که واقعا علاقمند به محتوای سایت شما هستند، استقبال کنید. به مردم دقیقا آنچه را که در سایت تان وجود دارد را نشان دهید،تا آنها تصمیم بگیرند که آیا آن را باز کنند یا خیر. در این صورت، کاربران وفادار بیشتری به سایت شما جذب می شوند زیرا آنها در مورد شما در نتایج جستجو خوانده اند، و سپس از روی این اطلاعات تصمیم گرفتند سایت شما را برای بازدید انتخاب کنند و این انتخاب با خروج سریع از سایت همراه نخواهد بود.
نشانه گذاری Schema ابزاری مکمل سئو تکنیکال میباشد و قبل از استفاده از آن باید الزامات سئو تکنیکال را در وبسایت خود اعمال کنید